Pages

selamat menjamu selera di laman kalam etoi.com....segala pendapat yang memuji amat dialu-alukan....kritikan tidak diterima..tapi kalo eklas...bole je..pliz welkam 2 my page...hihi..('',)

Tuesday, October 19, 2010

MANUSIA BIASA

ermm...assalamu'alaikum...
sibuk dengan majlis konvokesyen, tak sempat nak mengarut kat sini....
apa??mencarut?? bukan, bukan....ini blog untuk mengarut, bukan untuk mencarut....

ada satu hikayat di  akhir zaman ini, yang mana ada segolongan makhluk ciptaan Allah S.W.T.  masih lagi tidak senang melihat kejayaan manusia-manusia yang berusaha menjadi ummat terbaik di akhir zaman ni. siapakah dia???
tepuk dada, tanya diri...bukan tanya blog ni, ataupun pengarutnya...~

kenapa kita tak pernah rasa puas dengan apa yang kita ada??
jeles?
iri hati?
sakit hati?

bankrup? 
tiada lagi perempuan yang tersangkut?
tak ada duit?
dah tak ada kerja lain?
suka menyusahkan orang?
terlalu mahukan yang terbaik sedangkan diri sendiri tunggang terbalik?
atau ilmu hitam, putih, oren, kelabu sudah tiada kesannya??
Atau sememangnya kamu seorang yang ada otak tetapi tidak berakal??

aarrghhh! banyak betul yang perlu aku senaraikan dekat sini, untuk menggambarkan ketidakpuasan hati seorang bernama manusia yang biasa, tapi ketidakpuasan hatinya, amat luar biasa...~

aku sebagai seorang manusia biasa, tertanya-tanya, bagaimana seseorang itu boleh menjadi 'luar biasa'?? yang mana luar biasa itu tersasar dari simpang akal yang waras, cheh! buang masa ja......melayan manusia yang tiada akal yang biasa...luar biasa yang menyusahkan orang, bukan memberi manfaat...


so, Allah nak bagi nikmat pun, tengok hambanya juga, kawan...bukan sesenang hati DIA ja nak bagi....dan nice versa kalau Allah nak bagi musibah....macam bos kat tempat kerja la...nak bagi bonus, tengok performance dulu...tidak perlu dipertikaikan, apa yang lebih, apa yang kurang dengan kurniaanNYA...guna akal kamu, dan jangan lupa untuk bersyukur...bukan mempertikaikan kesalahan, kekurangan, kelebihan, ketampanan, kecantikkan , kekayaan, kemiskinan orang lain, sekiranya pertikaian itu tidak memberi manfaat kepada surrounding kamu, diri kamu, keluarga kamu, guru-guru kamu dan saudara sesama muslim kamu..!

jadi, latih diri, jadi manusia biasa yang berakal, bukan luar biasa dan tidak berakal...!
pupuklah diri terima kelemahan sendiri, bukan mempertikaikan kelemahan orang lain yang tidak memuaskan hati kamu..!
terimalah dengan hati terbuka bahawa kelemahan diri adalah kelebihan diri kamu sendiri, bukan meletakkan kekurangan diri di atas kelemahan@kelebihan orang lain..!

berapa banyak diri daaa....hahaha...serius ja baca....chill sikit, ini bukan entry ilmiah, ini entri manusia biasa..~
yakinlah, sesekufunya kamu dengan setan, berjayanya kamu juga dengan setan, semuanya dengan izin Allah....

tadi yakin, sekarang ni, ingat pula....tanam dalam kepala hotak kamu...semua dosa atas muka bumi Allah ni, akan diampunkan sekiranya kamu mengharapkan keampunan tersebut dan berusaha ke arah itu kecuali dosa-dosa hambanya yang mensyirikkan Allah...terlalu taksub dengan manusia yang luar biasa, tapi tak sedar semuanya dengan izin Allah.....

0 comments:

Followers